CURS:
6è de primària.
OBJECTIUS:
Els objectius que es volen aconseguir són:
COMPETÈNCIA COMUNICATIVA LINGÜÍSTICA I AUDIOVISUAL
-
Comprendre informació oral i escrita.
-
Desenvolupar la capacitat per poder descriure, explicar i justificar.
TRACTAMENT DE LA INFORMACIÓ I COMPETÈNCIA DIGITAL
-
Aprendre a utilitzar diferents recursos digitals per aconseguir o saber
transmetre la informació.
-
Utilitzar el programa Prezi per fer presentacions.
COMPETÈNCIA D'APRENDRE A APRENDRE
-
Utilitzar tècniques diferents per organitzar la informació ( taules de doble
entrada, mapes conceptuals i croquis...).
-
Afavorir que els alumnes es plantegin preguntes i oferir-los informació perquè
ells mateixos trobin les respostes.
-
Aprendre a sintetitzar la informació i distingir allò que és rellevant del que
és anecdòtic o secundari.
COMPETÈNCIES D'AUTONOMIA I INICIATIVA PERSONAL
-
Afavorir el treball cooperatiu i la presa de decisions.
-
Potenciar el treball autònom.
COMPETÈNCIA EN EL CONEIXEMENT I LA INTERACCIÓ AMB EL
MÓN FÍSIC
-
Aprendre les diferents parts del castell i les principals activitats
relacionades amb la vida al castell.
-
Adonar-se del canvi constant que es produeix com a conseqüència de la
interacció de l'ésser humà amb el medi.
DURADA:
Treball previ: 3 sessions
Sortida: 1 dia
Treball posterior: 2 sessions
DURADA:
Treball previ: 3 sessions
Sortida: 1 dia
Treball posterior: 2 sessions
MATERIAL:
Treball previ i posterior:
- Ordinadors amb connexió a internet.
- Programa Prezi.
- Làmines de diferents castells.
- Llibres de consulta.
Sortida:
- Càmera fotogràfica.
- Carpeta.
- Fitxes didàctiques.
- Llapis i bolígraf.
- Motxilla i avituallament.
DESENVOLUPAMENT DE
L’ACTIVITAT:
L’activitat que proposem és la descoberta
del Castell de Farners pels alumnes de Cicle Superior que consta de tres
apartats ben diferenciats: El treball previ a l’aula, la sortida al Castell de
Farners per realitzar-ne l’observació i fer un treball de camp i la realització
d'una petita presentació de les conclusions per part dels alumnes amb el
programa Prezi.
TREBALL PREVI
En el moment en el qual realitzem aquesta activitat els alumnes ja han treballat diferents temes d'història i per tant ja coneixen aquest tipus d'edificació i la seva funció a l’època concreta. Tot i això, per aconseguir que l’activitat sigui completa es realitzarà un treball a la classe per ampliar el tema i clarificar les parts dels castells, els tipus que en podem trobar, les diferències entre uns i altres,...
En el moment en el qual realitzem aquesta activitat els alumnes ja han treballat diferents temes d'història i per tant ja coneixen aquest tipus d'edificació i la seva funció a l’època concreta. Tot i això, per aconseguir que l’activitat sigui completa es realitzarà un treball a la classe per ampliar el tema i clarificar les parts dels castells, els tipus que en podem trobar, les diferències entre uns i altres,...
El mètode que farem servir és la recerca
d'informació a Internet per extreure'n els conceptes que volem
treballar. Aquestes són algunes adreces web on trobarem informació sobre
castells.
Els alumnes podran consultar aquestes i altres
adreces que puguin trobar per omplir aquesta taula:
Parts del castell
|
Funció que realitza
|
Curiositats
|
Posteriorment es projectaran diferents
castells per a poder observar si tots tenen les mateixes parts, com
identificar-les, diferències entre ells,...
Paral·lelament al treball previ de
socials, a la classe d'informàtica es recordarà el funcionament del
programa Prezi que els serà molt útil per fer la presentació final de
l’activitat.
SORTIDA AL CASTELL DE FARNERS
La sortida es realitzarà durant tot el
dia, atès que el castell de Farners es troba a una hora de camí a peu des de la
població de Santa Coloma de Farners. Durant
el trajecte es faran diverses parades per analitzar la situació del castell, la
relació que es devia establir amb la gent que vivia al voltant, com es devia
realitzar la construcció en aquella època,...
Quan s’arriba a l’esplanada des d'on es
divisa millor el castell ens adonarem que hi ha l’Ermita de Farners.
Aprofitarem aquesta circumstància per poder comparar dues edificacions molt
diferents, tant amb els seus usos com arquitectònicament.
L’últim tram del trajecte és molt inclinat
perquè el castell es troba a la part més alta del turó.
Abans d'entrar al castell (cal aclarir-los
que ha estat restaurat els darrers anys), passarem per davant de la cisterna i
observarem les muralles des de fora. Farem unes primeres hipòtesis de si en
aquella època la cisterna també estava a l’exterior o hi havia alguna altra
muralla. Un cop dins del castell els diferents grups d'alumnes hauran de:
1-Omplir aquesta taula sobre les diferents
parts del Castell de Farners.
PARTS D’UN CASTELL
|
En té el castell de Farners?
|
Pati d'armes
|
|
Torre homenatge
|
|
Fossar
|
|
Merlets
|
|
Camí de ronda o adarve
|
|
Pou o cisterna
|
|
Torre de guaita | |
Muralles | |
... |
3- Fer un croquis amb les parts més
importants del castell.
4- Un cop realitzat aquest treball, visita
conjunta per parlar de les parts del castell, la història, les curiositats, i
clarificar els conceptes treballats individualment.
En aquest enllaços podem trobar informació del castell:
En aquest enllaços podem trobar informació del castell:
Per grups hauran de fer fotografies per
poder-les utilitzar posteriorment per fer una presentació amb el programa
Prezi
AVALUACIÓ:
L'avaluació serà continuada, per això es tindrà en compte el treball realitzat en els apartats:
- Realitzar correctament la taula de recerca d'informació de les parts del castell en el treball previ.
- Valoració del treball de camp realitzat (taula, croquis,...).
- Presentació de les conclusions amb el Prezi.
- Realitzar correctament la taula de recerca d'informació de les parts del castell en el treball previ.
- Valoració del treball de camp realitzat (taula, croquis,...).
- Presentació de les conclusions amb el Prezi.
OBSERVACIONS:
Sóm la Laura Gual, La Xènia Martí, La Noemí Masó, i la Gemma Salavedra.
ResponEliminaL'activitat que heu escollit és interessant però creiem que és bastant complexa i que potser amb una sessió no en tindrien prou, ja que el volum de feina és bastant considerable.
Hola!
ResponEliminaTrobem que les activitats són bones però bastant llargues cada una, al ser nens de primària creiem que haurien de ser mes senzilles.
Arantxa, Laura, Judit i Eva
Hola, som la Carla, la Nuri, la Cristina, la Marta i la Maisa creiem que aquesta activitat és bastant estensa. Tot i que està ben pensada i que s'hauria de fer amb dos sessions per poder-se ampliar.
ResponEliminaHola, som l'Olga Vidal, en Jesús Espinosa, la Rebeca Rubio i l'Anna Rodríguez.
ResponEliminaPrimer us volem felicitar per la feina que heu fet, considerem que heu focalitzat molt bé el coneixment del poble amb les activiatats per alumnes de C.S.II, treballeu a través de la vivenciació anant d'excurció al castell, a través del contacte amb la gent, amb grups cooperatius, amb les TIC, el diàleg i el treball autònom!
SEGUIU AIXÍ!
Bon any! Som l'Helena, la Júlia i l'Alba.
ResponEliminaCom altres comentaris, creiem que les activitats són un pèl massa extenses, encara que no deixen de ser interessants.
No obstant, pensem que aniria bé fer una mica més de treball de camp, alguna cosa que poguéssin deduir, construir o confeccionar ells/es mateixos/es, ja que sinó són molt teòriques. Segons la primera.
Respecte a la segona, trobem molt interessant el fet de fer-los fer entrevistes, ja que es troben les diferents varietats d'opinió i arguments a primera mà.
bona feina!